Verslag raad van commissarissen
De raad van commissarissen (RvC) houdt toezicht op het bestuur en op de algemene gang van zaken in het Admiraal de Ruyter Ziekenhuis (Adrz), adviseert het bestuur en oefent die taken en bevoegdheden uit die in de statuten aan de RvC zijn opgedragen of toegekend door de aandeelhouder Erasmus MC van Adrz. De RvC conformeert zich aan de Governancecode Zorg (2022).
Algemeen
Het jaar 2023 was qua bestuurlijke bezetting een onrustig jaar. Door ziekte viel in het begin van het jaar voor een aantal maanden een lid van de Raad van Bestuur uit. Op verzoek van de bestuursvoorzitter is een interim-bestuurder gezocht met een medisch profiel. De RvC is blij dat zij mevrouw L. Kemink bereid heeft gevonden als fulltime bestuurder deze taak voor bepaalde tijd op zich te nemen. Vervolgens werd de RvC geconfronteerd met het vertrek van de bestuursvoorzitter M. Kroese. Na uitvoerige consultaties is besloten mevrouw L. Kemink te vragen om te blijven als bestuurder bij Adrz. Tevens heeft de RvC besloten een interim-bestuurder als bestuursvoorzitter aan te stellen zodat Adrz zich versterkt kon voelen met een ervaren bestuursvoorzitter. Eind 2023 is de heer P. de Kort als bestuursvoorzitter bij Adrz begonnen. De RvC ziet dat deze aanpak voor structuur heeft gezorgd en de voortgang op grote dossiers zoals samenwerking in de Zeeuwse Zorg Coalitie (ZZC) en nieuwbouw veilig is gesteld. Inmiddels is de werving van een ervaren nieuwe bestuursvoorzitter afgerond. Per 1 juni 2024 start John Taks als nieuwe voorzitter van de raad van bestuur.
De RvC heeft in 2023 6 keer plenair vergaderd. In deze reguliere vergaderingen waarbij ook de voorzitter van het Stafbestuur aanwezig is, is aandacht geschonken aan de begroting(suitvoering), de nieuwbouw, samenwerking in de regio in het kader van de ZZC en in het bijzonder met het ziekenhuis ZorgSaam, ontwikkelingen rond passende zorg, de fusie van het Klinisch Laboratorium met het samenwerkingsverband Accureon, de potentiële samenwerking van laboratoriumdiagnostiek met een aantal andere ziekenhuizen, de ontwikkelingen rond duurzaamheid en de voorbereiding van de aandeelhoudersvergaderingen. Dit jaar is in het ziekenhuis het duaal management ingevoerd. De voortgang daarvan is door de RvC besproken en gevolgd. Tenslotte is een themadag georganiseerd waarin het strategisch beleid is besproken en is stilgestaan bij de bestuurswisselingen.
In het afgelopen jaar is door de RvC eenmaal voltallig en eenmaal door een vertegenwoordiging met het Stafbestuur gesproken. Centraal in dit overleg stonden uiteraard de bestuurswisselingen, de samenwerkingstrajecten in de regio met ZZC en Zorgsaam, het duaal management en de voortgang met betrekking tot strategie en nieuwbouw. Over deze onderwerpen is door een vertegenwoordiging van de RvC eveneens overleg gevoerd met de ondernemingsraad, de Verpleegkundig Advies Raad en de cliëntenraad. De RvC heeft de constructieve contacten met deze overlegorganen en hun inbreng zeer op prijs gesteld.
In dit jaar is door de RvC met ondersteuning van een externe de werkwijze geëvalueerd en uitvoerig besproken op een besloten bijeenkomst. Afspraken zijn gemaakt over onder andere de voorbereiding van de vergaderingen en een jaaragenda om veilig te stellen dat systematisch de relevante onderwerpen aan de orde komen.
De RvC werkt met drie commissies om meer diepgaand op specifieke onderwerpen te kunnen ingaan, te weten de audit-, de kwaliteits- en remuneratiecommissie. Voorts heeft de RvC viermaal verantwoording afgelegd voor het gevoerde beleid in de aandeelhoudersvergadering. Onderstaand wordt op deze overleggen afzonderlijk ingegaan.
Auditcommissie
De auditcommissie bereidt besluitvorming voor van de RvC over financiële onderwerpen en houdt toezicht op de ontwikkeling van de exploitatie en op het systeem van risicobeheersing. De auditcommissie is in 2023 vijfmaal bijeen geweest, in aanwezigheid van de manager Finance & Control en tweemaal in aanwezigheid van de externe accountant PwC. Bespreekpunten in de auditcommissie waren de jaarrekening 2022, financiële tussentijdse rapportages en liquiditeitsoverzichten, de begroting 2024 en de managementletter en het accountantsverslag. Met de accountant is ook eenmaal gesproken buiten aanwezigheid van de raad van bestuur. Specifiek onderwerp in 2023 voor de auditcommissie was de ICT-ontwikkeling, waaronder ook het aspect van cybersecurity.
Adrz heeft in financieel opzicht een goed jaar achter de rug; er is sprake van een adequaat systeem van financiële sturing en beheersing van risico’s. Gezien de krapte op arbeidsmarkt en de beperkte groei van de zorgbudgetten nemen de risico’s van de exploitatie toe. Het is niet uitgesloten dat dit effect krijgt op de financiële resultaten van Adrz over 2024 en verder.
Commissie kwaliteit, mens en verbetering
In 2023 is de commissie kwaliteit, mens en verbetering vijfmaal bijeen geweest. Er heeft onder de leden van de commissie en de RvC een evaluatie van de commissie plaatsgevonden. Er is nu een jaaragenda opgesteld om te borgen dat er naast de actualiteit ook altijd afdoende ruimte is om onderwerpen passend bij de drie pijlers van onze commissie te bespreken. In 2023 zijn in de commissie naast de reguliere zaken zoals IGJ, calamiteiten, Qualicor en verzuim de volgende onderwerpen aan bod gekomen: verbindend leiderschap, patiëntgerichtheid, civility en volumenormen. Daarnaast is er gesproken over indicatoren in relatie tot toezicht en hiervoor te gebruiken dashboards.
Remuneratie-commissie
De remuneratiecommissie is meerdere malen bijeen geweest. Zij heeft afzonderlijk en gezamenlijk met de bestuurders gesproken over de gang van zaken en het functioneren. Er is gesproken over portefeuilleverdeling, samenwerking binnen de raad van bestuur, opleidingen etc. Meer specifiek is veel aandacht geschonken aan de wijze en begeleiding van een zorgvuldige re-integratie van het herstellende bestuurslid. Dit alles is naar tevredenheid verlopen.
Aandeelhouders-vergadering
De bestuursontwikkelingen bij Adrz zijn steeds in goed contact met de RvB van het Erasmus MC aangepakt. Er zijn 4 reguliere aandeelhoudersvergaderingen geweest. De begroting, uitvoering en de jaarrekening zijn uiteraard terugkerende onderwerpen in deze vergaderingen. Voorts zijn de ontwikkelingen rond samenwerking in de regio uitvoerig besproken.
Afsluitend
Adrz heeft als ziekenhuis een goed jaar achter de rug. De interne organisatie is stabiel en de bedrijfsvoering is kwalitatief goed op orde. De heftige periode met COVID-19 heeft geen doorwerking gehad op het functioneren van het ziekenhuis in dit jaar. De bestuurswisselingen daarentegen hebben helaas wel een vertragend effect op de voortgang rond belangrijke dossiers als nieuwbouw. De RvC hecht er zeer aan dat op dit traject echt zichtbare vorderingen worden gerealiseerd en zal er alles aan bijdragen wat in haar mogelijkheden ligt om dat zoveel mogelijk veilig te stellen.