Toekomstbestendige infrastructuur
Pieter de Kort, voorzitter van de raad van bestuur en portefeuillehouder Toekomstbestendige Infrastructuur:
“De veranderingen in de zorg volgen elkaar in hoog tempo op. Om adequaat op deze veranderingen in te springen, is flexibiliteit nodig. Een goede infrastructuur is dan essentieel. Alleen met een goede infrastructuur zijn we in staat om in te spelen op veranderingen en kwalitatief de beste zorg te bieden. Daarom is Toekomstbestendige infrastructuur een van onze strategische thema’s. We onderscheiden op dit gebied infrastructuur in de zin van vastgoed en gebouwen en onze digitale infrastructuur. Deze twee zijn beide even belangrijk. Zeker gezien de uitdagingen waar we de komende jaren voorstaan.”
Toekomstbestendige fysieke infrastructuur
Adrz biedt medisch specialistische zorg vanuit drie locaties. In 2023 werd duidelijk dat de huidige staat van het gebouw in Goes ons dwingt om de nieuwbouw van onze hoofdlocatie in een stroomversnelling te brengen. Dat zorgt er direct voor dat we een duidelijk beeld creëren over de zorg die we elders in Zeeland willen en kunnen bieden. Onze locatieprofielen zijn belangrijke input voor de planvorming van de nieuwbouw. Hoewel we ons daar, gezien de lengte van een bouwproces, de komende periode op willen focussen, blijft er natuurlijk aandacht voor de gebouwen waar we op dit moment zorg verlenen. Die ondergaan, tijdens de planvorming en uitvoering van de nieuwbouw, de nodige aanpassingen om te blijven voldoen aan de behoeften van medewerkers en patiënten en aan wet- en regelgeving. In de tussentijd starten we in- en extern met de voorbereidingen voor nieuwbouw. We brengen in kaart wat er nodig is en spreken met onze omgeving over het inbedden van de plannen in het fysieke landschap en in het zorglandschap in Zeeland.
Verbeteringen in de gebouwen in Goes
In 2023 zijn er, met name in Goes, veel verbeteringen doorgevoerd. Dat is eigenlijk een organisch proces. Die zijn grofweg in te delen in twee soorten. Enerzijds zijn er verbeteringen die niet direct opvallen. Bijvoorbeeld het verduurzamen van de luchtbehandelingskasten. Het hele ziekenhuis heeft hier baat bij. Het werkklimaat voor medewerkers is hierdoor aanzienlijk verbeterd en het energieverbruik is fors gedaald. Ook de vernieuwing van het gebouwbeheersysteem is hier een goed voorbeeld van. Dat is een langdurig project dat in 2022 is gestart en in 2023 nog doorliep. De vernieuwing levert meer bedrijfszekerheid op. Alle installaties zijn gekoppeld aan het gebouwbeheersysteem. De vernieuwing zorgt er dus voor dat we beter kunnen monitoren en sturen.
Naast dit soort verbeteringen zijn er ook de zichtbare verbeteringen. Zoals het opknappen van de verpleegafdeling Cardiologie, de poli Neurologie, de dagbehandeling beschouwend, de traumakamers op de spoedeisende hulp, de verbouwingen van het klinisch chemisch lab en de kinderstraat op de spoedeisende hulp. Dit zijn voorbeelden van projecten die direct zichtbaar zijn en bijdragen aan een betere werkomgeving of aan het verder verbeteren van onze kwaliteit van zorg.
Toekomstbestendige digitale infrastructuur
AFAS: van centraal naar decentraal
Bij Adrz werkten we tot en met 2023 met een aantal applicaties, waarin we onze primaire processen met betrekking tot human resource management, salarisadministratie, finance, inkoop en logistiek decentraal beheerden. De applicaties waren verouderd, werden nauwelijks nog doorontwikkeld en de ondersteuning ontbrak. Er was grote behoefte aan een andere manier van werken. In plaats van centraal de verantwoordelijkheid en regie te leggen bij ondersteunende afdelingen voor genoemde processen, was de wens leidinggevenden en medewerkers meer eigen regie te geven. In 2023 is in dit kader gestart met de implementatie van AFAS. Standaardisering en selfservice zijn bij de implementatie van AFAS belangrijke uitgangspunten. Handmatig werk wordt zoveel mogelijk voorkomen en processen worden effectief en efficiënt ingericht. Door de implementatie van AFAS krijgen leidinggevenden en medewerkers meer inzicht in en regie op de eigen werkprocessen. In 2023 is AFAS voor HR en de salarisadministratie ingericht en geïmplementeerd. Voorbeelden van taken die nu binnen AFAS plaatsvinden zijn bijvoorbeeld declaraties en ziekmeldingen. Ook het managen van vacatures kan nu via AFAS, net als het doorgeven van mutaties. Daarnaast is het beheer van AFAS nu centraal ingericht met het aanstellen van eigen functioneel beheerders voor AFAS, waardoor het beheer niet meer alleen decentraal plaatsvindt. Decentraal werken we met key-users. Hiermee borgen we dat er voldoende capaciteit is voor het beheer van AFAS en een verdere optimalisatie van het gebruik van AFAS.
De implementatie van AFAS is een belangrijk project geweest in het kader van onze toekomstbestendige digitale infrastructuur. De bedrijfseenheid ICT/Informatiemanagement heeft verschillende projectleiders geleverd en heeft overkoepelend de leiding over het project. Daarnaast is er vooral op technisch gebied veel input geleverd over bijvoorbeeld interfaces en koppelingen. Er is intensief samengewerkt met betrokken afdelingen en iedereen heeft zijn rol goed opgepakt.
In 2024 worden de andere processen op het gebied van finance, inkoop en logistiek in AFAS ingericht.